woensdag 1 februari 2012

Op pad met webdesigner Lotte van der Zanden...art-direction en concepting

Gisteren, op een mooie zonnige koude dag, ben ik afgereisd naar Utrecht om met Lotte van der Zanden te praten over het ontwerpen en bouwen van een nieuwe website met het concept erachter. Mooi te combineren met het ophalen van een gitaartas bij Feedback. Wil je niet mee op dit reisje en wil je gelijk ter zake? Sla dit onderstaande stukje dan over :) 


Eenmaal mijn gitaartas opgehaald vanaf de Feedback, liep ik terug naar het station waar ik met Lotte had afgesproken. Onderweg vanaf de Feedback liep ik een "new kids achtig type" tegen het lijf en hij leek zich bewust van zijn uiterlijk. Beleefd en gehaast begon hij een heel verhaal over dat ik het, gezien ik met een gitaartas liep, wel interessant vond dat hij dj is en met opnames voor een "New Kids" serie of film bezig is en dat hij daar in speelt en of ik het ook leuk vond en dat hij best wel bekend is en dat ik zijn naam vast wel ergens had gehoord (nee) en dat hij nu naar Maaskantje terug moest, omdat hij daar gisteren vandaan kwam... najah, duidelijk verhaal niet?... Hij leek in ieder geval geen moeite te hebben met ademen tussen het drukke verhaal door (speed?). Enfin, aan het einde van zijn verhaal vroeg hij om geld, zodat hij terug naar Maaskantje kon. Wat klopt hier niet?... Maar goed, ik was allang verzadigd van het ontcijferen van zijn verhaal zonder hoofdletters, punten en komma's en luisterde al niet meer echt naar wat hij vroeg en antwoordde maar met "nee, helaas". 


Grappig wat je wel niet tegenkomt op weg ergens heen. Zomaar een verhaaltje of een mond tot mond reclamestunt van New Kids? Ik ben in ieder geval benieuwd of hij in een nieuwe "New Kids" te zien is of dat ik toch maar eens een nieuw hyperactief typetje moet aankaarten bij de casting van New Kids?



Vandaag was een van de eerste momenten waarin ik wist hoe het was om vanuit een concept te denken voor mijn eigen persoontje. Vorige week vrijdag was ik al met Jamila Faber (conceptualist/liedjesmaker) en Jeroen Kluitenberg (theater) bezig om meer te zoeken naar beelden bij mijn concept. En dat Jamila vertelde dat 't "reiziger" zijn als enkel woord niet volstaat bij een concept. Er moet emotie en sfeer aan toegevoegd worden om het sterk te maken en het te voelen. DAT is wat ik gisteren met Lotte heb proberen te doen. En hier kwam ook een stukje art-direction (gaat o.a. over artistiek leiderschap) bij kijken, waarvoor ik voor het gemak even verwijs naar Eva van Netten. Die heeft er namelijk een te gekke afstudeerscriptie over geschreven.

Stukje creatief proces
Lotte (die overigens niet snel word vergeten door haar te gek strakke handschrift) en ik begonnen met de uitstraling van de website en konden daar door de rumoerige "The Village" (gezellige tent, maar voor zakelijkere doeleinden minder geschikt) niet echt een flow in krijgen. Eenmaal bij een Coffee Company aangekomen met internet namen we als startpunt de wat meer praktische kant van het website maken. Dus dan gaat het over de knoppen en de hoeveelheid daarvan, pagina-indeling en de hoeveelheid daarvan en wat de mogelijkheden daarin zijn technisch gezien. Dit gedacht vanuit het gegeven dat keuzes een reis bepalen en de sfeer/emotiewoorden die de reiziger typeert. (kern)Woorden als "eenvoud" (rust), "autonoom", "eerlijkheid" en "speels" passeerden bij ieder idee voor de website de revue. Een uitdaging hierin is om het tot een unieke geheel te gaan maken en het los te maken van het eendimensionale van een website. Ik vond het echt te gek om zo te brainstormen en te zoeken naar wat mogelijk is binnen het behouden van een concept. En mocht het woord "concept" nog steeds een vaag begrip zijn voor de lezers onder jullie...mensen hebben verschillende soortgelijke definities, maar als ik Thuur Caris mag citeren: "een concept is niets meer dan een vruchtbaar kernidee"... volgens mij was dat 'm ja ;)

Ik wil verder niet teveel verklappen over het idee achter de website, maar reacties op deze post worden wederom zeer gewaardeerd :)

3 opmerkingen: