maandag 14 november 2011

Een gave start na mijn reis door Indonesië

Training Artistieke Identiteit - Arnold Veeman en Maria Madelon
Terug uit Indonesië stond de "heerlijke" papierwinkel klaar om met mijn afstuderen verder te gaan. Gelukkig stond al snel het college van Arnold Veeman en Maria Madelon voor de deur. Ze gaven onlangs het gastcollege "Artistieke Identiteit" op de academie, wat mijn leven zeker zou veranderen op wat voor manier dan ook. Enorm inspirerend hoe ze samen, toch zo verschillend met toch zoveel raakvlakken,  een leven van kunst leven. In het college kwamen onderwerpen aan bod als hoe kun je van je muziek leven, visie, het systeem van ritmonumerisatie (ook wel creatieve psycho-analyse) waar je vrijheid kan ervaren in een beperking, Ken Robinson met zijn RSAnimate en last but certainly not least, het te gekke inspirerende verhaal van Marc Allen.

Maar wat vooral in mijn hoofd is rond blijven spoken is het woord "non-conformisme" waar Arnold en Maria veel waarde aan hechten. Dit sprak me zo erg aan en ik zag de voordelen veel meer dan de nadelen, waar ik soms best een doemdenker kan zijn. Waarschijnlijk raakte dit me, omdat Maria en Arnold er zo erg achter staan. Zeggen wat je voelt, hoewel je daar wel een verschil van professioneel en reëel in "moet" herkennen. Op mijn nieuwe whiteboard (aan te raden) heb ik dit woord opgeschreven, samen met een aantal andere aantekeningen uit het verhaal van Marc Allen. Ik merk duidelijk verschil tussen voor en na het college in mijn dagelijks leven. Minder onduidelijkheden, minder onnodige discussie, minder schuldgevoel over of je wel goed hebt gereageerd op dingen, minder mindfulness, meer motivatie om gevoelens niet op te kroppen.

Waarschijnlijk kan ik over een tijdje meer dingen noemen en zal dit woord woord zeker een plaats krijgen in mijn onderzoek, waar ik eerlijkheid een belangrijk ding vind. Waarom belangrijk? Omdat ik moeite heb om eerlijk te zijn. Niet dat ik niet te vertrouwen ben, maar meer in de zin van dat ik mezelf niet wegcijfer. Toegelaten als gitarist werd een bepaalde dienstbaarheid verwacht en lokte ik daardoor mezelf ook niet echt uit om voor mezelf te kiezen. Nu ik eigen muziek schrijf is dat des te belangrijker. Dat lijkt altijd verweven te zijn met elkaar tot nog toe, waardoor dit een nauw verband met mijn afstuderen heeft.

Enfin, verder heb ik van Judith Webber haar boek "Laat jezelf zien" over puur ondernemerschap aangeschaft op aanraden van Maria. Ik ben een slechte lezer, maar dit is een van de weinige boeken die ik regelmatig pak om weer wat te leren. Ik raad dit ook zeker aan voor iedereen die meer puur zijn zaken met hart wil doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten