woensdag 4 april 2012

De ritmesexy staat op tape en de analoge fotoshoot!

@ the Hitfabryk
Al weer eventjes rustig op de blog, gek genoeg dankzij de drukte rond mijn afstuderen. Vorige week ben ik met Pandu Windartono en Dennis Hemstra studio de Hitfabryk van Siep Dijkstra in geweest om de bas, drums en eerste gitaar van mijn EP erop te zetten. Met Patrick Schaafstal zijn we op de arrangementen gaan zitten in de oefenruimte en produceert deze beste man ook de EP in de Hitfabryk. Nog een paar studiodagen voor de overige partijen en dan is het eindproduct in zicht. De tracklisting telt 4 nummers en 1 remix van een van de nummers. Dit zijn de titels, waar jullie snel geluid van zullen horen ;) "Feel rain", "Nothing to lose", "Good time" en "I haven't changed". De vormgeving van deze EP zal ik natuurlijk ook weer zo goed mogelijk aan proberen te laten sluiten op mijn concept en de kernwaarden/woorden daarvan...hierover later meer.


Verder ben ik met Maud van Maarseveen op pad geweest om met een analoge 35mm fotocamera een fotoshoot te doen in. Op een van de eerste mooie lentedagen van dit jaar. Een vraag die menig mens in mijn omgeving stelt is "Waarom geen digitale camera en waarom op deze manier?". Mijn reden hiervoor is dat ik het geen charme vind hebben. Er zit geen avontuur in, geen spontaniteit en het heeft geen nostalgie en bovenal. Het voelt niet zo echt in vergelijking met een digitale camera. Dan heb ik het vooral over het schieten, waarvan ik geloof dat je dit voelt in een foto. Maud begrijpt precies wat ik hiermee bedoel en waarom dit zo goed binnen mijn concept "de (bewuste) reiziger" past. Hier werd ik me die dag meer en meer van bewust en bevestigde het mijn gevoel. Met een analoge camera moet je teruggaan naar wat de basis is van fotograferen. Waar menig digitaal fotograaf een zo goed mogelijke compositie maakt en dit meerder malen bijstelt na het maken en wissen van een eerder aantal foto's, moet iemand met een analoge camera veel meer in kunnen schatten wat het beeld word. Het is zaak om een compositie zo goed mogelijk te bepalen voordat jet het plaatje schiet. Dit komt door d kostbaarheid van de film. Dan blijft het nog steeds spannend wat de camera uiteindelijk heeft gedaan. Je kunt het niet terugkijken en dat houd het spannend en zorgt voor een losse sfeer op zo een dag als deze. Natuurlijk hebben we vooraf een aantal dingen in ons achterhoofd gehouden om te kaderen wat binnen het concept zou kunnen passen. "ontdekken" en "ruimtelijkheid" en "ik en/op de wereld" stonden hierin centraal. Maar het idee van zien waar je beland speelde natuurlijk een grote rol.


Tipje van de sluier
Bij een digitale camera zie je het resultaat direct op je lcd schermpje. De charme wat een analoge camera geeft laat veel aan het toeval over, want je kan niet direct zien wat het licht doet en de schaduwen die je vastlegt. Door veel te fotograferen leer je dit uiteraard telkens beter in te schatten en weet je op een gegeven moment wat er gaat gebeuren, maar er is altijd iets extra's in een analoge foto wat het extra speciaal maakt. Dit vind ik te gek, want als ik door oude fotoboeken van vroeger blader is het een hele beleving. Het begint al bij het openslaan van zo een boek. De oude geur, de plakkers die al een beetje los beginnen te laten. Het is met de hand gemaakt in plaats van dat je door een map in je computer scrollt. Allemaal heel handig, maar binnen mijn concept is juist dat extra gevoel zo belangrijk. 


Natuurlijk kan dat best subjectief zijn en deels ook een principekwestie om in plaats van digitale foto's te bewerken en een analoge tint te geven, te kiezen voor het echte analoge. 


Bij het maken van analoge foto's laat je wat dingen aan het toeval over en stuit je op effecten of beelden die mooi of minder mooi uitpakken. Dan hangt het er nog van af wat mooi of minder mooi is...misschien is het minder mooie wel veel mooier. De eerste negatieven zijn inmiddels binnen en dit is waar ik me nu over aan het buigen ben en vragen bij stel... veel van de foto's zijn iets anders dan ik had verwacht, maar is dit "anders" een kenmerk van analoog? En iets is wat ik wil omarmen of is het een artistiek/technische keuze die ik anders had willen zien? Gedacht vanuit mijn concept.


Snel zal dit alles te zien/horen zijn op de nieuwe website :)

1 opmerking:

  1. Hoi tim,

    wat tegek dat je je bezig houd met analoge fotografie. Ik heb in nashville mijn eerste polaroid camera gekocht van een gast in het hostel en ben er verliefd op geworden. Het onzekere van een foto, de magie als er daarna iets verschijnt (of niet). Inmiddels heb ik 5 camera's en begin ik workshops te geven in instant fotografie. Dus als je er een keer meer over wil weten, weet je me te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen